středa 6. února 2019

Moje zatím měsíční zkušenost s low carb stravováním

V tomto příspěvku vám chci popsat svoji (zatím) měsíční zkušenost s low carb stravováním. Začala jsem symbolicky 1.1.2019 a nebudu zastírat, že mým primárním cílem bylo a je hubnutí. Vím, že někteří na low carb přechází kvůli zdraví, ale u mě to bylo čistě o tom hubnutí. O low carb jsem se zajímala minimálně půl roku a po načtení všech možných článků, příspěvků a zhlédnutí videí, mi to přišlo jako dobrá cesta pro mě. I když se přiznám, že před tím půl rokem jsem měla na LC názor takový, že se tam jí pořád jenom maso, škvarky, vejce a další věci, které jsem až tak nevyhledávala, a z toho důvodu to není nic pro mě. Postupem času jsem svůj názor změnila a rozhodla se, že od Nového roku s tím začnu také.

Opsala jsem si několik základních a jednoduchých receptů, načetla si, co je dobré třeba snídat (dřív jsem měla snídaně hodně sacharidové), naplánovala si, co budu jíst místo příloh typu rýže, knedlíky, těstoviny (někdy není potřeba vůbec žádná příloha, ale o tom níže) a určila jsem si svůj cíl. Rozhodla jsem se hubnout pozvolna - protože ta kila jsem také nenabrala za měsíc, že - a řekla jsem si, že bude fajn, když každý měsíc zhubnu kolem dvou kilo a nějaké ty centimetry.

Největším strašákem pro mě byly obědy v práci. Bohužel nemám v práci možnost si případné doma uvařené jídlo ohřát, tak jsem jedla k obědu jednoduše to, co jsem si koupila v nejbližším supermarketu. Často jsem si koupila třeba nudle, které stačilo zalít horkou vodu a pak k nim přidat třeba zeleninu, šunku, sýr... Pokud jsem vyloženě nestíhala, často jsem si koupila nějaký sendvič nebo bagetu či hůř, bezradně jsem bloudila obchodem a nakonec skončila u nějakých blbostí typu sušenka a chipsy. Do restaurací moc nechodím, protože povězme si to na rovinu, nemám takový plat, abych si denně mohla dovolit jíst v restauracích. Nehledě na to, že nabídka jídel v restauracích ve městě, kde pracuji, mi příliš nevyhovuje. Nakonec jsem ale s obědy žádný problém neměla. O tom také níže ☺☺☺

Co se týče již zmíněných financí, často panuje názor, že low carb nebo jiné "speciální" stravování je strašně finančně náročné. Já si to úplně nemyslím. Spíš je větší ta počáteční investice, pokud doma nemáte potraviny, které se na LC konzumují. Já jsem udělala jeden hodně velký nákup na e-shopu dm a několik menších nákupů v Bille a tím to bylo vyřízené. Dřív jsem byla v obchodě téměř denně, teď dělám v průměru jeden nákup týdně, kdy dokoupím maso, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu a z toho pak žiju. 
Přes e-shop dm jsem nakoupila trvanlivé věci v bio kvalitě, které teď běžně při vaření používám. Například rajčatové omáčky a protlaky, ghí, bujony, bořkou čokoládu, různé směsi na přípravu jídel, mé oblíbené kokosové lupínky nebo spoustu čajů a doplňků stravy. Většina potravin z řady dm bio mi chutná a časem bych jich chtěla vyzkoušet co nejvíc.
Jednoduše jsem to udělala tak, že místo "zakázaných" potravin kupuji ty "povolené", které mi výrazně dražší určitě nepřijdou.

Ale abychom se dostali k tomu, co vás určitě nejvíc zajímá - a to je to, jak se vlastně na LC vaří a co se opravdu jí.
Na úvod chci ještě říct, že já LC totálně a na 100 % nedodržuji. Vzala jsem si z tohoto stylu stravování to, co mi nejvíc sedí, s mnohými principy se naprosto ztotožňuji, ale některých "ne LC" věcí jsem se zatím nevzdala. Nevylučuji samozřejmě, že v budoucnu to bude jinak.

Ještě co se týče inspirace na LC jídla, nejčastěji ji hledám na Instagramu, ve facebookové skupině nebo tak různě po internetu.

Snídaně:
Mnoho lidí na LC nesnídá vůbec, případně si dají jen kávu. Já jsem odjakživa na snídání naučená, tak v tom i teď pokračuji. Občas se mi stane, že ráno hlad nemám a dám si až něco v práci, ale řekněme, že tak v 80 % pracovních dnů snídám. Většinou mám buď kaši nebo smetanový jogurt. Kaši teď dojídám rýžovou (na LC není v povolených potravinách, ale prostě ji jen tak nevyhodím), kterou jsem si dřív koupila z Mixit a smíchala jsem ji s kokosovou (je povolena) moukou, chia semínky a kešu oříšky. Ráno pak kaši jen zaliji horkou vodou a mám snídani. 
Jogurt si dávám často také s chia semínky a oříšky, někdy přidám borůvky nebo jahody (vše z toho je v rámci LC povoleno). Do budoucna se chci zaměřit spíše na slané snídaně, protože jsem četla, když člověk snídá "sladce" (byť jídla z povolených potravin a bez cukru), během dne je pak více rozežraný - což jsem vypozorovala, že u mě platí. Ideální snídaně v rámci LC jsou vajíčka se zeleninou, kvalitní uzeninou nebo třeba sýrem.

Oběd: 
Obědy si vařím doma. Většinou naprosto jednoduchá jídla, která se dají uvařit v jednom hrnci. Oblíbila jsem si třeba mleté maso se sýrem a zeleninou nebo kuřecí prsa se žampiony, smetanou, sýrem a cuketou. Někdy mám jídla takovou porci, že ho ani v poledne nesním a ještě mi zbyde na večeři. Co se týče příloh, téměř mi nechybí. Jen občas, když mám třeba masa méně, si k jídlu přidám trošku rýžových nudlí, které mám doma nakoupené z dřívějška. Jinak že bych se neobešla bez těstovin atd., to vůbec. Jídlo si vařím buď večer a ráno ho jen ohřeju nebo vařím ráno, ještě než jdu do práce. Misku s jídlem si potom zabalím do šály a do igelitu a takhle mi vydrží teplé nebo aspoň vlažné až do polední pauzy ☺

Večeře:
S čím docela bojuji, jsou večeře. Jak jsem psala, občas si dám zbytek od oběda, ale většinou nemám vůbec inspiraci k tomu, co jíst. Nabízí se třeba saláty, ale na ty se přiznám, že večer vůbec nemám chuť. Jím tedy to, co mě zrovna napadne a na co chuť mám, žádná pravidelnost nebo oblíbené recepty v tom nejsou. Někdy si dám jen kávu se smetanou, někdy si rozpustím vysokoprocentní čokoládu ve smetaně a mám "dietní" véču ☺ Někdy si dám cottage s rajčaty, někdy třeba polévku. Pokud je doma navařeno, dám si něco z toho. Případně třeba brokolici s rajčatovou omáčkou a hermelínem. Je to opravdu hodně různé.

S čím jsem dřív také dost bojovala, bylo uzobávání během dne. Tu něco sladkého po obědě, tu svačinka, tu nezdravá druhá - třetí - čtvrtá večeře... Teď téměř nikdy svačiny nemám a nechybí mi. No a nejlepší na tom je, že prostě nemám hlad a hlavně jím jídla, která mi chutnají. Nemám ani žádné extra chutě na "zakázaná" jídla. Tedy mimo určité fáze cyklu a dny, kdy jsem třeba celý den doma a nudím se, tak furt přemýšlím, co bych sežrala ☺☺ Řekla bych, že jím LC tak na 80 %. Když mám chuť na něco sladkého, dojdu si koupit krájený ananas nebo si do kaše přidám banán, když je doma upečený koláč nebo buchta, kterou mám ráda (miluji třeba makové buchty či koláč s jahodami), tak si kousek ke kafi ráda dám - ale není to několikrát za týden, nesežeru půl plechu ani si nechodím 5x přikrájet jako dřív. Zkrátka to až tak nehrotím a výsledky přesto jsou.
Za měsíc jsem zhubla něco přes 2 kila a co se týče centimetrů, 10 jich je pryč. Toto stravování mi moc vyhovuje a určitě budu pokračovat dál. Myslím si, že jsem se v tom našla.

Závěrem několik fotek... Jsou to fotky, které jsem si fotila pro sebe nebo jsem je posílala kamarádce a v tu dobu jsem úplně nepočítala s tím, že je budu zveřejňovat. Tak se omluvuju za nulový food styling ☻☻☻



kuřecí prso se smetanou, žampiony a brokolicí


brokolice s bio rajčatovou omáčkou, cherry rajčátky a rozpuštěným Hermelínem



domácí horká čokoláda - rozpuštěná vysokoprocentní hořká čokoláda ve smetaně a troše mléka (přidaný cukr tam vůbec nechybí ☺)



můj běžný nákup z Billy


Závěrem článku chci říct, že mým cílem nebylo sepsat nějaké odborné rady či návody k tomu, jak začít s low carb stravou. Návodů a článků je plný internet, takže kdo chce, ten si informace vždycky najde. Spíš jsem chtěla tuto stravu popsat z pohledu člověka, který si z low carb vzal pro sebe to nejlepší, ale zároveň to úplně nehrotí a nehlásá, že cukr je nejhorší zlo světa. Jak jsem psala, s jídelníčkem se sníženým množstvím sacharidů budu určitě pokračovat dál a už teď se těším na další skvělé výsledky ☺

5 komentářů:

  1. Milá Leni, super článek, hned jsem ho poslala známému, kterému by se mohl hodit. Jednak skvěle zpracované, jídlo vypadá fantasticky a myslím, že jsi to skvěle pojala. Ale Ty to nepotřebuješ :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jo o LC jsem zatím nečetla, ale chystám se na to, kg jsou fajn, ale 10cm je bomba! Já mám vždy období, že si vařím zdravě, zhubnu a pak zase naberu-většinou přes Vánoce:D Jsem hrozná

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :-) Ono na tom LC se hubne rychle, obzvlášť z vyšší váhy ;-) Ale myslím si, že kdybych to dodržovala fakt na 100 %, tak by výsledky byly ještě lepší :-)
      Já nejsem moc příznivcem diet, tam mi přijde efekt většinou jen dočasný. Když se člověk vrátí k tomu původnímu stravování, tak často nabere. Myslím si, že to LC s občasným hřešením je dost dobře udržitelné nastálo ;-)

      Vymazat
  3. Držím palce i nadále, to je super pokrok :) já jsem o LC hodně slyšela, ale moc nejsem zastánce těhle stravování, kde se vynechává jeden druh potraviny .. ale věřím že to pomáhá, na instagramu se s tím setkávám dost často :)
    MyGoldenMind

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.