sobota 20. srpna 2016

Menstruační kalíšek - moje zkušenosti

Ahoj. V dnešním článku se s vámi chci podělit o zkušenosti s menstruačním kalíškem, který už několik měsíců používám.

Konkrétně se jedná o kalíšek značky Mamicup ve velikosti M. Kalíšek jsem objednávala z této stránky.


Kalíšek měl původně o něco delší stopku. Tu jsem zkrátila na pro mě příjemnější délku ještě před prvním použitím.

Co mě vedlo k zakoupení kalíšku?
Jednoduše jsem se tak rozhodla. Nemám žádné zdravotní problémy nebo alergie na tampony a vložky, ale přestalo mě bavit to, kolik odpadu za sebou každý měsíc víceméně zbytečně zanechávám. Samozřejmě jsem si před koupí kalíšku načetla spoustu článků a zkoukla pár videí, rozhodně jsem si neřekla, že kalíšek je dobrý nápad a hned jsem ho nešla objednat ☺

Jak jsem si svůj konkrétní kalíšek vybrala?
Velikost byla jasná. Kalíšek Mamicup se prodává ve velikostech M a L. Velikost M je vhodná pro ženy do 30 let a pro ty, které ještě nerodily, případně rodily císařským řezem. Velikost L je vhodná pro ženy od 30 let a pro ženy, které porodily vaginálně aspoň jedno dítě. Rozměry kalíšku a další informace naleznete tady
Konkrétní značku kalíšku jsem si vybrala díky recenzím na webu Kalisek.cz, což je naprosto výborně zpracovaný web. Naleznete tam mnoho podrobných popisů nejen kalíšků, ale i třeba menstruačních houbiček, které mě také zaujaly a uvažuji, že si aspoň jednu také pořídím. Určitě doporučuji pročíst si sekci často kladené otázky, která mně osobně hodně pomohla. Majitelka webu a e-shopu také dělá moc zajímavá videa, takže můžete juknout ☺


Jaké byly moje první dojmy z kalíšku?
Kalíšek mi přišel zabalený v látkovém pytlíčku a krabičce. Spolu s kalíškem jsem si objednala i čisticí a dezinfekční prostředek na čištění kalíšku, který momentálně není na e-shopu k dispozici - ale naleznete ho samozřejmě i jinde ☺ Kalíšek mám ve světle fialové barvě. Původně jsem chtěla tyrkysový, který však bohužel nebyl na skladě, tak jsem se spokojila s tímto lila. 
Když jsem kalíšek rozbalila, připadal mi docela velký. Neuměla jsem si představit, jak ho proboha dostanu na příslušné místo ☺ 
Před prvním použitím je potřeba kalíšek vydezinfikovat v horké vodě s přidaným čisticím přípravkem. Kalíšek čistím tímto způsobem vždy po ukončení každé menstruace. 


A co první použití?
Přiznám se, že mi kalíšek doma ležel pěkných pár měsíců, než jsem se odhodlala k prvnímu vyzkoušení. Při úplně prvním použití mi nešel dobře zavést a hodně jsem ho cítila. Což je naprosto normální. Co jsem tak slyšela, tak tento "problém" má mnoho žen i při prvním zavádění tamponu. 

Kalíšek je potřeba nejdříve srolovat a pak až zavést.



Druhé použití bylo už v pořádku. Kalíšek jsem nejdřív používala pouze doma, abych eventuálně mohla ihned zareagovat na případnou nehodu. Žádná nehoda se ale nekonala. Zatím se mi nikdy nestalo, že by mi kalíšek protekl. Zavádění bylo pro mě ze začátku obtížné a vlastně pořád ještě je. Většinou se mi nepodaří zavést kalíšek tak, abych ho necítila, hned napoprvé. Občas se u toho hodně rozčiluju, ale stále doufám, že to chce jen praxi ☺

Jak se kalíšek vyndavá?
Je více způsobů. Já zatáhnu za stopku a trochu jako by zatlačím proti kalíšku, abych ho "vypudila" ze svého těla ☺ Některé ženy zmáčknou spodní část kalíšku, aby uvolnily podtlak uvnitř těla a kalíšek vyndavají tímto způsobem.
Jo a abych nezapomněla - s kalíškem jde VELMI špatně manipulovat, když mám hodně dlouhé nebo špičaté nehty. 


Jak dlouho může být kalíšek zavedený?
Kalíšek by neměl být zaveden déle než 12 hodin v kuse. Osobně ho první 2 dny menstruace měním zhruba každé 4 hodiny, někdy i 5. Je naplněn do 3/4, což je podle mě vhodná doba, kdy je potřeba ho vylít a umýt. Čím slabší máte menstruaci, tím déle samozřejmě trvá, než se kalíšek naplní. Zajímavostí je, že kalíšek absorbuje až 3x více krve než vložka nebo tampon.
Ze začátku jsem tak trochu paranoidně kontrolovala, jestli náhodou kalíšek neprotéká a jestli už ho nemusím vyměnit. Nikdy se mi to nestalo. Pokud aspoň trochu znáte svoje tělo, rychle se naučíte rozpoznat, kdy je potřeba kalíšek vylít. Osobně nedoporučuji kalíšek nechávat zavedený po celý den, i když jsem četla, že ho běžně ženy ráno zavedou a večer vylijí. Mně tohle úplně nevyhovuje. Jednou jsem si kalíšek zavedla v 9 ráno a vylila ho v 7 večer a zdálo se mi, že krev už smrdí a kalíšek po umytí čistou vodou taky zrovna nevoněl po fialkách. Takže osobně doporučuji měnit ho častěji.

Celkové výhody a nevýhody?
Pro mě hlavní výhoda je jasná. Neprodukuji každý měsíc množství víceméně zbytečného odpadu, ale používám pořád ten stejný kalíšek, který po každém vylití opláchnu čistou vodou a po skončení menstruace ho vydezinfikuji. 
Další úspora je finanční. Počáteční investice je sice vyšší, ale maximálně do roka se vrátí. Četla jsem, že když má žena kvalitní kalíšek a správně se o něj stará, může jí vydržet i 5 a více let.
Jako výhodu beru i to, že v kalíšku se na rozdíl od tamponu nemnoží bakterie a je tedy možné nechat ho zavedený o něco déle než tampon. 
Možná tohle bude pro vás too much information, ale já jsem až díky kalíšku poznala, jak vlastně vypadá menstruační krev. Přiznám se, že jsem to nikdy dřív nezkoumala. Myslela jsem si, že je to prostě normální krev - jako když se třeba říznu. A ona ta struktura a vůbec všechno je úplně jiné. Když používáte tampon nebo vložku, tak tohle vlastně vůbec nevnímáte. Krev se vsákne a vy pak vidíte jen červenou tekutinou nasáklou vložku nebo tampon. Za tohle poznání jsem hodně ráda.

Nevýhodu vidím v tom, že zavedení a vyjmutí kalíšku není tak pohodlné jako s tamponem. Nevím, jak budu mluvit třeba za rok, ale momentálně pro mě není zavádění a vyndavání kalíšku záležitost pár vteřin. Potřebuji k tomu klid, dostatek času a soukromí, takže vylívání kalíšku třeba na veřejných záchodcích si zatím neumím představit. Kalíšek používám doma a v práci, kde máme ve stejné místnosti záchod a umyvadlo, takže kalíšek hned po vyjmutí opláchnu vodou, umyji si ruce a mohu ho rovnou zpátky zavést. Když jsem dlouho mimo práci a domov nebo jedu někam na víkend, používám tampony. I tak je ale jejich úspora znát.
Četla jsem, že některým ženám zmizely během používání kalíšku silné menstruační křeče a bolesti - to mně bohužel ne.  

Nelituji, že jsem si kalíšek pořídila, naopak. Jen to chce vychytat ještě to zavádění a budu spokojená úplně ☺



Co vy a menstruační kalíšek? Znáte/neznáte, používáte/nepoužíváte? ☺

20 komentářů:

  1. Sedmikrásko, jsem tak ráda, že o kalíšku takhle hezky píšeš a naprosto se vším s tebou souhlasím. Úspora peněz, žádný odpad, poznání sebe sama a vlastního těla. Používám kalíšek něco přes rok a zpátky k tamponům bych se nevrátila. Chvíli mi trvalo, než jsem našla správnou velikost (i když jsem pod 30, sedí mi ty velké) a zrovna v pátek mi přišel balíček s dalšími značkami, které jsem chtěla vyzkoušet. U mě odezněly i ty bolesti, postupně se tělo asi zbavilo jak toxinů z tamponů, tak i stresu z toho, že to zase dostanu. Teď se skoro těším, protože mě ty kalíšky baví :D Po pár měsících používání jsem si našla svůj grif a dneska s přehledem používám vždy a všude. Dej tomu čas a doufám, že tě tvé nadšení neopustí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji a jsem ráda i za popsání tvé zkušenosti :-) Doufám, že to u mě, stejně jako u tebe, bude jen a jen lepší a že i třeba ty bolesti trochu ustoupí.

      Vymazat
  2. Ja som nikdy nepremyslala nad tym, že by som ho skusila, ale ked tak citam tvoj nazor nan, tak to nie je taky zly napad :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky hodně dlouho ani nenapadlo, ale vážně není čeho se bát :-)

      Vymazat
  3. Tak za tento článek jsem Leni ráda :) Nikdy jsem o kalíšku neuvažovala, vím, že existuje, ale ani jsem o něm nic nečetla. Takže určitě děkuju za spooostu nových informací

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Veru :-) Jsem ráda, že se ti článek líbil.

      Vymazat
  4. Jsem ráda, že ses do takové článku pustila. Je strašně zajímavý a já ho měla přečtený hned :) O kalíšku zatím nepřemýšlím, ale možná někdy do budoucna se pro něj taky rozhodnu :)
    Astrid | Sluneční péče

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že se ti článek líbil :-)
      Jasně, každý si k tomu musí (případně) dojít sám.

      Vymazat
  5. Nad kalíškem jsem ani neuvažovala, ale kdo ví, třeba časem... Taky si moc nedokážu představit jeho používání jinde než doma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba tě časem taky zláká :-) Pro mě byla největší motivací ke koupi ekologická a ekonomická výhodnost kalíšků oproti jednorázovým pomůckám.

      Vymazat
  6. Super clanek, o kalisku uz jsem uvazovala, ale ke koupi jsem se zatim nedostala, ale s tvym clankem nad tim zacnu asi zase uvazovat :)
    Lovely imperfections | Giveaway

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tě článek inspiroval :-)

      Vymazat
  7. Děkuji za článek Leni! Já jsem se stále neodhodlala, ale půjdu do něj, protože mám měsíčky díky hormonální poruše z léků velmi silné a dlouhé. A ten odpad je fakt šílený.

    OdpovědětVymazat
  8. Znam,premyslim jestli ho koupit nebo ne,trosku me prave desi ta manipulace :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že pokud je dobře zvolená velikost a typ kalíšku, tak se to dá naučit... ;-)

      Vymazat
  9. Tý jo, perfektně zpracovaný článek :) Moc jsem se toho dozvěděla, díky Leni za něj! :)

    OdpovědětVymazat
  10. Palec nahoru, vážně jsem ráda, žes článek napsala, o kalíšcích se obecně mluví asi míň, než by mělo. :)
    Sama ho už nějaký pátek používám a jsem spokojená, i na to zavádění si člověk časem zvykne a je to taky celkem rychlé. Osobně jsem ráda, že ušetřím odpad, kalíšek vydrží navíc přes den déle než jakákoli vložka/tampon (zejména při silnějším krvácení) a dá se vyvařit. Navíc ve mě silikon vzbuzuje takový lékařky-hygienický pocit a lze ho vyvařit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za super komentář ♥ a souhlasím ;-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.