sobota 16. dubna 2016

Moje zkušenost s trháním zubů v celkové narkóze ve VFN Karlovo náměstí - I. část aneb jak to všechno začalo

Ahoj. V dnešním článku se s vámi chci podělit o svou zkušenost s trháním zubů v celkové narkóze, které jsem absolvovala na podzim loňského roku ve VFN Karlovo náměstí v Praze. Zmiňovala jsem se o tom na Facebooku a několik z vás mi pak psalo, že vás zajímá, jak zákrok probíhal a jaké to vlastně všechno bylo. Rozhodla jsem se tedy, že sepíši na toto téma delší článek.

Když jsem se na zákrok chystala, nevěděla jsem, do čeho jdu. Samozřejmě jsem se snažila vygooglit různé informace a příběhy lidí, ale nikde jsem nenašla žádný souvislý článek s odpovědmi na otázky, které mě zajímaly. I proto chci popsat svou zkušenost já. Věřím, že tento článek třeba i někomu pomůže. Minimálně si rozšíříte obzory, což nikdy neuškodí ☺

Moje trable se zuby moudrosti začaly už v pubertě, kdy mi postupně narostly všechny čtyři. Se třemi z nich jsem až na menší kazy a následné zaplombování neměla žádné problémy, ale osmička vlevo dole byla potížista už od té doby, co začala růst. Měla jsem často oteklou a podrážděnou dáseň v okolí zubu a poté, co se zub celý prořezal, se mi začal kazit. Měla jsem ho minimálně dvakrát vrtaný a zaplombovaný. V roce 2013 mě zub najednou začal šíleně bolet. Pamatuji si to jako dnes, protože horší bolest jsem nezažila. Zub mě začal bolet odpoledne, když jsem byla v práci. Vzala jsem si prášek na bolest a na chvíli byl pokoj. Zhruba v osm večer se ale bolest stala nesnesitelnou a prášky mi nezabíraly. Nejbližší pohotovost je v Praze, kam mě neměl kdo odvést, tak jsem musela vydržet do rána. Celou noc jsem nespala a modlila se, ať už je ráno. Ráno jsem jela ke svému zubaři. Měla jsem šíleně opuchlou tvář, čelist a bouli na krku. Neotevřela jsem pusu ani na centimetr. Zubař mi řekl, že v tomto stavu se mi nemůže na zub podívat, ale že to bude zánět. Napsal mi recept na antibiotika a objednal mě na trhání tohoto zubu, protože věděl, že už byl několikrát spravovaný a že je prostě problémový. Já do té doby neměla s trháním zubů žádnou zkušenost. Všichni mě uklidňovali, že mi doktor píchne injekci, která po pár minutách část úst umrtví, párkrát zapáčí a zub bude venku. Od nikoho ve svém okolí jsem neslyšela, že by měl s trháním zubů problémy. Můj táta dokonce chodil většinou po trhání zubů od tohoto doktora normálně do práce a nebral si ani prášek na bolest. Proto jsem se ničeho nebála a se zákrokem souhlasila.

Zánět jsem vyléčila a zub mě přestal bolet. Za pár týdnů jsem šla k zubaři na to slíbené trhání. Nepočítala jsem se žádnými komplikacemi, ty ale bohužel nastaly. Stalo se to, že mi nezabrala lokální anestezie. Doktor mi píchl dle svých slov maximální množství umrtvovací látky, ale já vše cítila a bolest byla tak nesnesitelná, že jsem se rozbrečela a oznámila doktorovi, že odcházím, protože tohle prostě nedám. Bylo vidět, že s tím nesouhlasil, ale já už lezla ze zubařského křesla a odmítla jsem otevřít pusu. Domluvili jsme se, že zatím necháme zub, ze kterého mi vlastně zbyly jen kořeny, být, a pokud bych s ním zase měla nějaké problémy, mám se zastavit. Dlouho bylo vše v pořádku, ale v létě roku 2014 jsem opět měla v zubu zánět. Opět se mi můj lékař snažil zub vytrhnout, opět neúčinkovala injekce a opět to šíleně bolelo. Po skoro hodině páčení kořenů za plného vědomí to doktor vzdal. Řekl mi, že se mu tohle v životě za x desítek let praxe nestalo, což mi na klidu nepřidalo. Dále mi sdělil, že dle rentgenu mám všechny zuby moudrosti abnormálně silné a velké a také kořeny jsou velmi silné a navíc ještě různě zapletené do sebe, takže mi doporučuje vytržení všech zubů moudrosti najednou v celkové narkóze na specializovaném pracovišti. U nás toto žádný zubař neprovádí a nemocnice taky ne, proto budu muset do Prahy. 

Doporučil mi VFN na Karlově náměstí. Dostala jsem doporučení, objednala jsem se tam a několik měsíců čekala na úvodní prohlídku. Mladý lékař, který mě prohlížel, mi nejdřív doporučení k vytržení všech osmiček v celkové narkóze nechtěl napsat. Myslel si, že si vymýšlím, protože prostě není možné, aby mi nezafungovalo umrtvení. Nenechala jsem se ale odbýt a vylíčila jsem mu veškeré peripetie a předala rentgenový snímek. Když viděl moje "krásné" a silné kořeny, uznal, že asi fakt nekecám a doporučení na operaci mi napsal. Na této vstupní prohlídce jsem byla na začátku června a doufala jsem, že během léta se ta operace zvládne. Bohužel mi lékař oznámil, že v létě neoperují, a nejbližší volný termín mají až 17. září. Nebyla jsem z toho nadšená. Bála jsem se, že se mi do zubu do té doby opět dostane zánět. I když jsem se zákroku trochu bála, zároveň jsem se ho nemohla dočkat. Zub mě občas trošku pobolíval a zvláštně zapáchal, ale zánět se mi nerozjel a mně se neskutečně ulevilo, když bylo 16. září večer a já se chystala další den na operaci.

Jak samotný zákrok probíhal, jestli to bolelo, jestli bych šla do toho znovu a jaké z toho mám celkově dojmy, se dozvíte v druhé polovině článku ☺

5 komentářů:

  1. Chudinko! Jsem zvědavá na pokračování článku. Tyhle řečičky "tak s tím jsem se celý život nesetkal" slyším od doktorů i z okolí poměrně dost poslední dobou, tak nevím, jestli kvalita lékařství klesá, nebo se k doktorům se specialitami nechodí. Od mala jsem chodila na rovnátka, takže mi postupně všechny zuby trhali, aby mi další vyrostly rovné, takže mám sice s trháním zubů velké zkušenosti, ale že by mě to bavilo, to ne :D Osmičky mi chtěli trhat už před pubertou, ale já se bránila (hlavně ze strachu z ortodontisky). Po změně zubaře (který je hrozně krásný) jsem si nechala před dvěma lety vytrhnout alespoň horní osmičky, dolní trhat nechtěl, protože jsou kořeny blízko nervu a hrozilo by jeho porušení. Trpěla jsem na migrény a bolesti zubů a musím říct, že se to obrovsky zlepšilo, co ty dva horní moudráky nemám. Doufám, že pokračování článku bude happyend a tvoje problémy se zoubky se spravily :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za krásný komentář a že ses také svěřila se svou zkušeností ♥ Pokračování bude hned v dalším článku, tzn. ve středu.
      To je dobře, že se ti zlepšily ty migrény po vytržení zubů, určitě to také mělo vliv.
      Doktoři - to je kapitola sama pro sebe. Před pár dny jsem byla na vyšetření na ORL a paní doktorka mi řekla, že pokud mě bolí hlava, mám si vzít Ibalgin :-D No comment prostě...

      Vymazat
  2. Ahoj Leni, týjo takový trápení s tím zubem. Bolest zubů je nejhorší bolest, co pro mě je. Jsem určitě ráda, že ses na tohle téma rozepsala a jsem zvědavá na další část :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, Veru, pro mě taky, jedna z nejhorších bolestí. Pokračování bude ve středu ;-)

      Vymazat
  3. Jsem zvědavá co bude dál :) Mně stačilo trhání dvou osmiček, 14 dnů ležení doma. Měla bych jít ještě na horní, ale nikdo mě tam nedostane, dokud nebudou opravdu problémové. Jinak mám se zubaři relativně dobrou zkušenost, jen ortodontistka mě vytáčela. Celé dětství jsem měla na noc rovnátka, která neudělala absolutně nic. Jen jsem měla všechny zuby pořád rozbolavělé, že jsem nedokázala ukousnout chleba. Pak mi vytrhli 4 zuby, nasadili rovnátka na dva roky a zuby se srovnaly. Jen doufám, že ve vyšším věku se zuby někam nepohnou a nebudu mít nějaké mezery, jak má strejda. Celkově mi přijde, že se hodně věcí řeší trháním zbytečně, protože až budu babka, budu ráda za každý zub :D A naopak někdy se zubaři snaží zachránit zub, který musí po dlouhém boji stejně nakonec ven a ví to každý krom toho zubaře :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.