neděle 28. února 2016

Moje zkušenosti s hubnutím prostřednictvím sacharidových vln

Ahoj. Dnešní článek bude opět povídací a asi i docela dlouhý ☺ Loni na jaře jsem se dostala k hubnutí prostřednictvím sacharidových vln. Zmiňovala jsem se o tom hlavně na Facebooku. Některé z vás to zaujalo a psaly jste mi, že byste uvítaly článek se shrnutím mých dojmů. K sepsání článku jsem se dostala až teď, protože jsem mimo jiné docela dlouho přemýšlela, jak ho pojmout. Nakonec jsem si ale řekla, že si k tomu prostě sednu a začnu psát - uvidíme, co z toho bude ☺

Na tuto možnost hubnutí jsem narazila víceméně náhodně na internetu. Bavila jsem se o tom pak s kamarádkou a ta mi doporučila svého známého trenéra a výživového poradce v jednom, který se na sacharidové vlny specializuje. Viděla jsem také fotky jeho klientů, kteří zhubli přímo neuvěřitelně a dle jejich příběhů si tento způsob hubnutí nemohli vynachválit. Slovo dalo slovo, s dotyčným trenérem jsme se domluvili a já začala s programem. Ještě před začátkem jsem si koupila kvalitní osobní a kuchyňskou váhu a také jsem si měla pořídit protein. 

Jídelníček mi trenér (budu mu tak říkat, on je to spíš trenér než výživový poradce) poslal během pár dní a já začala s vlnami. Pokud vůbec nevíte, co to sacharidové vlny jsou, doporučuji si o tom něco vygooglit. Já na tohle nejsem vůbec odborník a hlavně v tomto článku chci popisovat jen své zkušenosti. Ale aspoň ve zkratce - každý den máte povoleno v jídelníčku určité množství sacharidů a toto množství je každý den jiné. Účelem je vyšokovat tělo, aby začalo hubnout. Jinak ještě dodám, že jsem tento způsob hubnutí chtěla zkusit proto, že mě zaujaly rychlé výsledky (jak jinak) a také to, že se nemělo jednat o žádnou drastickou dietu, při které bych měla neustále hlad. Naopak trenér mě několikrát upozorňoval, že jakmile dostanu hlad, musím se do půl hodiny najíst - hladovět je špatně.

Já měla vlny nastavené na 150-50-0-250-150-50-0-200-100. Mělo to být vypočítané přesně pro moji váhu a počet kilogramů, které jsem chtěla zhubnout. Nebudu vypisovat přesně, co jsem každý den jedla, ale pár příkladů vám samozřejmě uvedu ☻

Ve dnech s 0 gramy sacharidů se mělo jíst celý den pouze kuřecí maso. Povoleny k tomu byly určité druhy zeleniny a koření dle libosti. Samozřejmě maso se připravovalo zcela bez tuku.
Naopak ve vysokých dnech (250 gramů sacharidů) jsem měla v jídelníčku banány, rýži, protein či tresku. 

Každý den jsem se také měla vážit a číslo na váze si zapisovat a posílat trenérovi. Toto mi nebylo úplně po chuti, protože co si budem povídat, tělo - a obzvlášť ženské - se v různých fázích cyklu mění a pokud máte jeden den večer 50 kilo a další den ráno 49,5 kilo, tak to rozhodně neznamená, že jste přes noc zhubly půl kila tuku. Trenér mi řekl, že s tím počítá a že se může stát, že i když budu jídelníček dodržovat, váha se mi třeba několik dní vůbec nepohne. Neměla bych ale "přibírat" = mít ráno na váze vyšší číslo než večer.

Jídelníček jsem držela necelých 14 dní. Velký hlad jsem měla během té doby asi jen jednou, maximálně dvakrát. Neměla jsem žádné nepřekonatelné chutě na sladké ani nic takového. Velký problém ale u mě nastal v tom, že jsem nebyla zvyklá jíst tak velké množství masa a celkově živočišných produktů. Nikdy jsem nebyla žádný velký masožrout, proto mi dělalo obrovské problémy jíst každý den několikrát denně maso, vejce, tvaroh, jogurt atd. Nepřijde mi to prostě správné i z etických důvodů. 
Samozřejmě jsem už na začátku věděla, do čeho jdu, ten jídelníček jsem viděla komplet celý na měsíc. Říkala jsem si ale, že to zvládnu a že to za to zhubnutí bude stát. Nakonec jsem usoudila, že tohle fakt není nic pro mě a po necelých 14 dnech jsem s tím sekla. Snažila jsem se ještě předtím s trenérem domluvit, zda by nešlo to obrovské množství živočišných produktů něčím nahradit. Řekl mi, že ne. On sám je zastáncem převážně živočišné stravy a neakceptuje žádný jiný názor. Docela jsme se kvůli tomu několikrát chytli. Ale stála jsem si za svým, protože jsem cítila, že převážně živočišná strava nedělá dobře mému tělu a i psychicky jsem se cítila blbě.

Také mi tato strava nevyhovovala z toho důvodu, že byla velice málo pestrá. Jíst neustále maso, vejce, tvaroh, polystyrény a protein, jednou týdně rýži a pár banánů je prostě na zblbnutí. Hodně mi chybělo ovoce a ať si říká jaký odborník co chce, podle mě prostě ovoce patří do každého jídelníčku.

Během těchto necelých 2 týdnů jsem zhubla 4 kila. Dle údajů na mé chytré váze z toho byla část tuk a část voda. Nevím ale, nakolik je ta váha spolehlivá. Za ty prachy by být měla, nicméně ke sledování těchto údajů je lepší se nechat změřit někde u doktora nebo v lékárně.

Jsem ráda, že jsem si hubnutí prostřednictvím sacharidových vln vyzkoušela, ale už bych do toho v žádném případě znovu nešla. Momentálně mě hodně láká a zajímá veganství (samozřejmě nejen kvůli hubnutí) a tak nějak cítím, že by to mohlo být pro mě to pravé. Naopak jsem si naprosto jistá, že živočišná strava pro mě není a že se tak, jako ve vlnách, už nikdy stravovat nebudu.


Budu ráda, když mi napíšete, jestli máte se sacharidovými vlnami nějaké zkušenosti, případně co si o nich celkově myslíte.

11 komentářů:

  1. Já si nedoveu představit, že bych něco takového dodržovala, na to zkrátka nemám vůli. Přítel ale vlny jel a dlouho nevydržel. Teď taky něco jede, nevím, co to je a docela hubne, cukry smí o víkendu a v týdnu se nějak omezuje. Nerozumím tomu, diety nedržím :D
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono ani tak nejde o vůli, ale spíš o to, že ten jídelníček je hodně omezený a takový suchý. Jinak si dovedu představit, že bych si plánovala jídlo na každý den a jedla podle nějakého sestaveného jídelníčku na míru, ale musel by vypadat trochu jinak než ten, se kterým jsem se setkala při vlnách :-D

      Vymazat
  2. Já nějak ze všeho nejvíc "sázím" na pestrou stravu, kdy člověk nic zcela nevylučuje z jídleníčku.
    A pokud to vezmu konkrétně, tak u sacharidových vln by mi vadil ten striktní rozpis. není to jídelníček napořád (to je tak pro někoho, kdo chce třeba zhubnout před nějakou soutěží) a myslím, že je tam slušné riziko jo-jo efektu. U veganství by mi chyběly mléčné produkty, vajíčka a asi i to maso. A myslím, že tam není úplně jednoduché vybalancovat dostatečný příjem bílkovin (určitě pro mne, protože moc nemiluju luštěniny ;-))
    http://werka13.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář :-) Určitě to není jídelníček napořád, to by asi nebylo přežitelné :-D Také jsem slyšela, že se vlny používají jako prostředek na rychlé zhubnutí, resp. odstranění tuku před soutěžemi. Ohledně jo-jo efektu jsem zatím nic nečetla.
      Ten argument s bílkovinami je hodně častý, nicméně já si myslím, že málokdo, kdo jí maso a živočišné produkty, má přehled v tom, kolik bílkovin on sám konzumuje. Resp. jsem se dokonce setkala s tím, že kdosi machroval na vegany, že nemají bílkoviny, a když se ho pak někdo zeptal, jestli on jich má dostatek ve své stravě a jestli vůbec ví, co to bílkoviny jsou a k čemu jsou dobré, nebyl schopen odpovědi.
      Bílkoviny jsou téměř všude, dokonce i v ovoci a v zelenině. Kdyby byly jen v živočišných produktech, vegani by nejspíš nemohli vůbec přežít ;-)

      Vymazat
  3. Tak to bych teda taky nevydržela...maso nejím skoro vůbec, nechutná mi a zároveň mám taky etický problém a toto je teda extrém. Je dobře, že ses na to vyprdla. Takováhle dieta se dá vydržet chvíli, ale pokud chce člověk zhubnout trvale, musí spíš změnit celý životní styl, což určitě neznamená jíst takto extrémně. Dokonce jsem někde četla, že sacharidové vlny jsou dobré max pro fitness a kulturisty před závody. Taky bych ráda něco zhubla, ale zatím jsem se k tomu nedokopala :D Ale každopádně můžu poradit FB stránku Fitness Motivation. Její zakladatel a správce je poradce je zastáncem toho jíst hodně, často, ale správně. Dělá jídelníčky, taky nad ním uvažuju. Lidi tam píší výsledky a vypadá to,že na takové "dietě" se dá vydržet dlouhodobě a výsledky má fakt skvělé. Lidi si tam i různě radí a fakt mi to přijde jako hodně super stránka a jde vidět, že Michal ví, o čem mluví.

    No, teorii bych měla, ale donutit se, haha :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kouknu na to, díky za tip :-) Já byla na FB členem skupiny sacharidové vlny, ale nedávno jsem se odhlásila. Přišly mi tam ty některý názory totálně ujetý a už jsem to nechtěla číst.
      Určitě je lepší změnit životní styl komplet :-)

      Vymazat
  4. Hezky! Sacharidové vlny jsem zahlédla společně s tou 30 denní výzvou, ale nikdy mě to nezaujalo tolik, abych je vyzkoušela. Moc ráda jsem si přečetla skutečný zážitek, protože o tom se nikde moc nepíše. Z tolik živočišného bych taky zblbla, ke každému jídlu mám ovoce a zeleninu + ovo zele svačinky mezi tím, když pár dní vynechám čerstvou zeleninu, tak pak úplně toužím po chuti papriky :D Držím palce, jestli chledáš tu správnou "dietu" (čili stravování, nemyslím hubnutí), které by ti dělalo dobře. Mi byla moc příjemná jaterní dieta, teď mě čeká ze zdravotních důvodů zkoušení bezlepkové a znovu jaterní - bezlaktózové.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, v té výzvě jsem je taky viděla. Ale četla jsem, že tam jsou snad ještě extrémnější než tyhle, co jsem měla já.
      A děkuju, jsem ráda, že se ti článek líbil :-)
      Bezlepkové stravování mě taky zaujalo.

      Vymazat
  5. Pro mě je při redukci nejdůležitější pohyb a střídmé jídlo, ale něco od všeho :) Odjakživa jím hodně zeleniny, takže to pro mě zase až takový problém není. Maso mi taky moc nesedí, ale myslím, že člověk potřebuje všechno, protože něco jen v zelenině nenajde (například bílkoviny, které jsou neplnohodnotnější ve vejcích, mléce, pak méně plnohodnotné v mase a nejméně v zelenině, luštěninách atp). Držím pěsti :)

    www.piosek.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem zkoušela bezlepkovou a bezcukernatou dietu a bylo to super. hodně zeleniny ale i masa, hlavně ryby, krůtí. Za 14 dní se mi absolutně vyčistila pleť a cítila jsem se fakt moc dobře a i kila šla dolů. Nemusí to vyhovovat každému ale já jako malá měla alergii na lepek a chystám se na vyšetření znovu, protože bez toho lepku mi je prostě líp. Na druhou stranu chuť je chuť a chleba se šunkou nebo těstoviny prostě miluju a hlavně jsem k ukončení měla jiné, osobní, důvody. Ale časem se k tomuto stravování hodlám vrátit.
    Jde o to, jestli potřebuješ dát pryč kila nebo prostě chceš jen změnit stravování. Ty vlny zrovna nejsou nic pro někoho, kdo má problém s masem a ani to není klasická dieta. Je to o rychlém shození kil a pak je potřeba nastavit nějaký další styl stravování, když se člověk vrátí ke klasickému jídlu a nehlídá si sacharidy, kila se vrátí.

    OdpovědětVymazat
  7. O sacharidových vlnách jsem už slyšela. Sama jsem jednu dobu měla od lékaře povoleno jen 250g sacharidů na den. Bylo to hrozně málo, docela jsem trpěla, protože jsem ten typ člověka, co nemusí moc masa, ale zato miluje ovoce a pečivo. Naštěstí už je to pryč. Ted jím tak, jak mi to vyhovuje, tj málo masa a mléčných výrobků, víc ovoce a ořechů. Hezkou neděli

    Jsi krasna

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.