pátek 19. února 2016

Dnes nekosmeticky: Výhody a nevýhody koupě zájezdů ve First minute a Last minute

Ahoj. Dnešní článek bude úplně nekosmetický, ale tím více bude praktický ☺ Jak jsem již psala, pracuji v cestovní agentuře. Spousta lidí (klientů) řeší, zda koupit dovolenou v režimu First nebo Last minute. Samozřejmě oboje má své pro a proti, které shrnu právě v dnešním článku. Článek bude delší a bez fotek, takže opravdu jen pro ty, které toto téma zajímá nebo ho třeba aktuálně řeší ☺

Popisuji čistě své zkušenosti z praxe a samozřejmě nikoho k ničemu nenutím, aby bylo jasno hned ze začátku


PROČ KOUPIT DOVOLENOU VE FIRST MINUTE?

1. Velký výběr zájezdů a dostatečná kapacita hotelových pokojů a letenek
První a zřejmou výhodou je to, že když začnete shánět letní dovolenou již na podzim či v zimě, a vyhlédnete si nějaký konkrétní zájezd, máte téměř stoprocentní jistotu, že bude volný. V této době mají volná místa i ty nejžádanější hotely, takže se vám nestane, že se vám bude zamlouvat několik hotelů a z nich žádný už nebude v požadovaném termínu volný.
Toto je fajn hlavně pro lidi, kteří rádi jezdí do stejného hotelu, nebo jsou nároční a nemíní se spokojit s ničím obyčejnějším, než je 5* hotel přímo na soukromé písečné pláži s ultra all inclusive ☺
Ještě chci upozornit na to, že pokud chcete cestovat parta patnácti kamarádů nebo čtyři rodiny s malými dětmi, je docela bláznovství nechávat koupi dovolené na poslední chvíli. Nejen, že nemusí (a pravděpodobně nebudou) být volné letenky, ale zařizování dovolené pro tolik lidí - obzvlášť, když to všechno má na starosti jedna osoba, je docela stresující záležitost, a muset se pak v sezóně rozhodnout a obvolávat všechny cestující třeba do hodiny, není nic příjemného.


2. Možnost delší rezervace vybraného zájezdu a uplatnění nízké zálohy
Pokud si vyberete váš vysněný zájezd a pracovník cestovky vám po ověření sdělí, že tento zájezd je volný, máte obvykle ještě několik dní (obvykle 3-5) na to, abyste si definitivně rozmysleli, zda si zájezd chcete opravdu koupit. Během této doby si můžete pročíst všechny možné recenze, prohlédnout si fotky, mapu okolí hotelu, naplánovat si třeba i výlety, najít nejbližší půjčovnu aut atd. Na nic z toho není obvykle při koupi zájezdu pár dní před odletem čas. A pokud ano, rozhodně to neprobíhá takto v klidu ☺ Rezervace zájezdu navíc v tomto případě platí jen na 2-4 hodiny, tudíž na dlouhé rozmýšlení není čas.

Při včasném nákupu dovolené máte také možnost si platbu zájezdu rozvrhnout do několika menších splátek. V praxi to funguje tak, že při podpisu smlouvy zaplatíte minimální zálohu (obvykle 500-2000 Kč/osoba), další část platby uhradíte za několik měsíců a finální doplatek 6 týdnů před odletem. 
Když si přijdete zakoupit zájezd 4 dny před odletem, je třeba vyřídit celou platbu okamžitě. Zdá se to jako samozřejmost, ale bohužel spousta klientů s tím vůbec nepočítá a myslí si, že mi třeba zaplatí malou zálohu tady a zbytek uhradí až na recepci hotelu a tak podobně. 


3. Zajímavé slevy a akce
Cestovní kanceláře si váží klientů, kteří si zakoupí dovolenou ve First minute. Proto jim nabízí při včasném nákupu různé výhody a slevy. Jedná se například o cestovní pojištění nebo parkování u letiště zdarma, dovolenou pro dítě zcela zdarma či možnost výměny zájezdu týden před odletem. 


4. Klid a dostatek času při rozhodování
Jak jsem již psala, pokud si vybíráte dovolenou hodně dlouho dopředu, máte možnost si předběžně vybraný zájezd nezávazně zarezervovat i na několik dní, a v klidu se rozmyslet, zda tam či onam opravdu chcete jet/letět. Pro mě osobně by to byl důležitý aspekt, protože nemám ráda rozhodování ve stresu.
Bohužel někteří klienti si myslí, že když přijdou poptávat dovolenou 3 dny před plánovaným odletem, čekají na ně desítky volných hotelů a letenek, a že je na všechno času dost. Když je potom upozorníme, že takto to opravdu nechodí a že vybraný zájezd jim můžeme zamluvit maximálně na několik hodin, brblají cosi o tom, že na ně tlačíme - což tak možná může vypadat, ale není tomu tak.  


PROČ KOUPIT DOVOLENOU V LAST MINUTE?

1. Výhodné pro ty, co třeba ještě měsíc před plánovanou dovolenou nevědí, zda dostanou opravdu volno
Pokud máte nepravidelnou pracovní dobu nebo třeba podnikáte, pravděpodobně nebudete vědět 10 měsíců dopředu, zda si budete moct udělat od 5. do 12. července volno. V tomto případě si myslím, že je vhodnější koupit si dovolenou až v lastu.


2. Je to dobrodrůžo a zábava ☺
Některým klientům vyhovuje koupě dovolené na poslední chvíli i toho důvodu, že se rádi nechají překvapit. Zjistí si jen nejdůležitější informace o zájezdu, ale třeba vybavení hotelu nebo vzdálenost od hotelu na pláž je až tak nezajímá. Neplánují si ani žádné výlety, vše se zkrátka uvidí až na místě. Tohoto jsem si všimla zejména u mladých lidí (studentů), pro které je důležitá hlavně nízká cena.


3. Nízká cena zájezdů
Cena je dle mého názoru hlavním důvodem, proč klienti nechávají koupi dovolené na poslední chvíli. Mnohokrát jsem slyšela, že kamarád kolegy přítele koupil super dovču v lastu 2 dny před odletem, a klient toto očekává taky. Bohužel však musím říct, že tohle je spíš o náhodě a o štěstí.
Obecně co jsem tak vypozorovala, tak se obvykle do ultra last minute dostanou zejména zájezdy a hlavně hotely, které jsou něčím znevýhodněné. Např. jsou daleko od pláže, jsou špatně hodnoceny od klientů, kteří v hotelu již byli, nachází se ve velmi hlučné lokalitě nebo naopak "na kraji světa" atd. 
Pokud s tímto klient počítá a nevadí mu to, je samozřejmě vše v pořádku. Nicméně opravdu nelze čekat, že přijdete do cestovky, nadiktujete si požadavky na A4, a prodejce vám nabídne 10 volných super zájezdů.


Jak jste asi pochopili, já jsem jednoznačně PRO koupi dovolené ve First minute. Koupi dovolené na poslední chvíli doporučuji jen těm, kteří nemají žádné závratné požadavky, a je jim třeba i v podstatě jedno, kam a kdy poletí. 
Navíc letos, když vezmu v potaz téměř nulovou poptávku po zájezdech do Egypta, Tunisu a Turecka, lze očekávat, že nabídka zájezdů v rámci evropských destinací v Last minute bude ještě menší než obvykle. Dostala se k nám také informace, že Rusové nelétají do Egypta ani do Turecka, a je tedy pravděpodobné, že zaměří svou pozornost zejména na evropské destinace - čili bude všude narváno a známe Rusy ☺
Proto si myslím, že pokud máte již třeba v únoru garantovaný termín letní dovolené, je hloupost nechávat koupi zájezdu až na týden před odletem.
Když jsem ještě nevěděla, jak to všechno funguje a byla jen potenciálním klientem - laikem, říkala jsem si, že pokud budu někdy shánět letní dovolenou, určitě nechám nákup na poslední chvíli. Teď to mám však přesně naopak ☺


Budu ráda, když mi napíšete vaše zkušenosti s objednáváním dovolené a co si celkově myslíte o aktuální situaci v cestovním ruchu ☺ 
     

8 komentářů:

  1. Tímhle článkem jsi jen potvrdila můj názor, já jsem taky pro first minute. Jen jednou jsem využila last minute a znovu, děkuji, ale nechci, ano, cena zájezdu byla suprová, ale když si vzpomenu třeba na to balení, které probíhalo v nervozitě a dá se říct skoro hysterii, půlku věcí jsem zapomněla doma, takže jsem kupovala až v na místě..pro mně tohle zkrátka není, já chci vědět déle dopředu kam a kdy poletím, naplánovat aspoň tak zhruba program, v klidu se pobalit..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě souhlasím. Jinak s tím balením, když už člověk shání dovolenou na poslední chvíli, je fajn si zabalit většinu věcí předem a až pak jít shánět dovolenou. To je takový tip :-) Pak to balení není tak hrozné a stresující. Na poslední chvíli se zabalí příruční zavazadlo a dobalí se drobnosti a je to :-)

      Vymazat
    2. S tím balením máš úplnou pravdu, ale bylo to neplánovaně, s žádnou dovolenou jsem ten rok nepočítala, koupě dovolené na poslední chvíli byl nápad a počin tehdejšího přítele, který mně tím chtěl překvapit, což se mu fakt povedlo:-D

      Vymazat
    3. Tak to jo, to naprosto chápu. Aspoň sis to vyzkoušela :-D

      Vymazat
  2. Tak zrovna balení mi "žíly netrhá". Zabaleno mám tak za dvě hoďky a balím zásadně těsně před odjezdem. Loni jsme byli po dlouhé době s cestovkou, kupovali jsme first minute. Ale protože to nebyla úplně běžná destinace (jeli jsme na Altaj), tak jsme zas dost dlouho nevěděli, jestli fakt pojedeme - jestli se přihlási minimální počet účastníků.
    http://werka13.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda. Jestli to byl poznávací zájezd, tak je třeba naplnit minimální kapacitu účastníků. Ale zas pokud se tak nestane, musí to cestovka klientům sdělit včas. Takže by se nemělo stát, že budete s dovolenou počítat a oni vám 2 dny před odletem zavolají, že se neletí.

      Vymazat
  3. Super článek, ještě jsem nikdy nečetla pohled ze zákulisí :) Já jako mlaďoch řeším dovolenou ještě úplně jinak. Nenechávám jí sice na poslední chvíli, ale většinou řeším max měsíc dva před termínem. Mám po světě přátele a většinou mířím za nimi, případně s nimi do jiných destinací. Zatím jsem osobně nikdy nic neobjednávala přes cestovku. Letenky i ubytování si hledám sama. Dobré zkušenosti mám s Airbnb. Když jsme letěly na holčičí dovču s kamarádkami, tak byly rozhodující právě peníze, takže jsme skončily v příšerném hostelu, ale protože jsme zvyklé z letních táborů pod stanem, tak jsme prostě zatly zuby a užívaly si, že jsme spolu :D Myslím, že to takhle budu dělat i v budoucnu s rodinou a dětmi. V zahraničí jsem i chvíli žila, tak jsem postupně vyzkoumala různé triky, jak a kde hledat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-)
      To je taky možnost, zajistit si letenky a ubytování individuálně. Přijde mi ale, že většina lidí dává přednost pohodlí a jdou si koupit zájezd už jako balíček se vším všudy.

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.