neděle 22. září 2013

Vysazení antikoncepce - mé zkušenosti

Ahoj všem. V dnešním článku se s vámi podělím o své zkušenosti s vysazením antikoncepce. Je to první článek na mém blogu z rubriky "ze života".
Antikoncepci jsem začala brát ve svých 20 letech. Důvody, které mě vedly k začátku užívání HA:
  • pohodlí při sexu
  • zmírnení menstruačních bolestí
  • upravení menstruačního cyklu
  • upravení síly krvácení
Menstruaci jsem vždy mívala poměrně komplikovanou. Hodiny jsem trávila v posteli s lahví plnou vřelé vody přiloženou na podbřišek, abych aspoň trochu zmenšila ty hrozné křeče. První dny jsem mívala menstruaci velice silnou, což byl problém hlavně když jsem jezdila do školy (2 a půl hodiny v autobuse bez možnosti dojít si na WC), nebo poté v práci, když jsme měli pauzu po 2 - 3 hodinách. V prvních dnech menstruace jsem užívala velké množství prášků proti bolesti, abych aspoň trochu fungovala. Byla jsem kvůli tomu malátná, unavená, spavá, ale i podrážděná, lítostivá a věčně naštvaná.
To vše s příchodem HA (Lunafem) vymizelo. Když jsem svou gynekoložku požádala o napsání receptu na HA, zeptala se mě na 3 věci:
  • na mou rodinnou anamnézu
  • na důvody, proč chci HA začít brát
  • jestli mám na HA nějaké zvláštní požadavky
Poučila mě, jak se HA užívá a předepsala mi jednu z nejlevnějších - Lunafem. Teď mě štve, že jsem nepožádala o jaterní testy...
Co si tak vzpomínám (přece jen je to už skoro 6 let :-)), neměla jsem v důsledku braní HA žádné významné problémy. "Pouze" se mi objevila dost hrozná celulitida na zadku, jinak vše bylo ze začátku fajn, ať už po psychické nebo fyzické stránce. Jenže časem jsem se přestala cítit ve své kůži. Připadalo mi, že to nejsem já. Nevím, jak to přesně popsat... Bylo to zvláštní. Nejpřesnější je asi opravdu označení "necítit se ve své kůži". To, jaká jsem byla, nebyla moje přirozenost. Dávala jsem to za vinu HA a rozhodla se ji i z toho důvodu vysadit. Navíc jsme s přítelem v tu dobu rozešli, takže nebylo co řešit. Menstruační potíže se mi vrátily a ty psychické nemizely :-( Lunafem jsem brala 2 roky.
Asi po roce jsem prášky začala užívat znovu. Nyní už si uvědomuji, že pro tělo není vůbec dobré chvíli prášky brát, pak na nějakou dobu přestat a poté opět začít zobat. Nicméně našla jsem si nového přítele a prášky opět začala brát. Pohodlí zvítězilo... Dnes můžu říct, že už bych to neudělala. HA jsem brala další 2 roky. Letos v červenci jsem se po zralé úvaze rozhodla prášky vysadit, tentokrát už definitivně. Nastudovala jsem si o tom spoustu informací a přišla na to, že mému tělu a vůbec MNĚ jako člověku toho HA víc brala, než dávala.
Samozřejmě jsem znala možné nežádoucí účinky, které s sebou vysazení antikoncepce může přinést. Děsily mě zejména tyto věci:
  • že budu mít úplně rozhozený cyklus a nějakou dobu menstruaci třeba vůbec nedostanu
  • že se mi vrátí bolesti a křeče
  • že budu mít menstruaci hodně silnou
  • že se mi zhorší kvalita pleti a vlasů
Nicméně téměř vše dopadlo úžasně a já jsem za to opravdu vděčná. Menstruaci mám úplně normální a pravidelnou. Samozřejmě zatím je to jen 2 měsíce od vysazení, ale věřím, že když nebyly komplikace ze začátku, bude to už jen dobré. Křeče jsem neměla vůbec, břicho mě bolelo, ale stačil na to 1 Ibalgin.
Největší problém nastal s mou pletí. Vždy jsem měla pleť téměř dokonalou. Nikdy jsem netrpěla na akné. Jedinou nepříjemností je má mastná T-zóna a sklony k ucpávání pórů na bradě a nose. Pokud se mi udělal pupínek 2x za měsíc, bylo to hodně. Po vysazení HA však moje pleť zareagovala téměř okamžitě. Na čele jsem měla 2 měsíce šílenou paseku. Nechci tady svůj problém zveličovat, samozřejmě když někdo trpí na opravdové akné po celém obličeji několik let, léčí se třeba i na kožním, nemůže vyjít bez make-upu z domu atd., tak to asi nepochopí, ale pro člověka, který donedávna nevlastnil ani korektor, to prostě byla pohroma. Zde pro představu (nekvalitní) fotka:


Začaly se mi dělat obrovské podkožní boláky, měla jsem kolikrát 3 pupínky těsně vedle sebe a neustále přibývaly další a další. Naštěstí se mi jinde na obličeji ani na těle žádné další boláky netvořily. Co mi pomohlo:
  • pleť pravidelně (!) čistit
  • používat peeling, čisticí masky (hlavně slupovací)
  • antibakteriální gel Grease lightning od Lushe
  • myslím si, že mělo vliv i to, že jsem se po dobu léčení téměř nelíčila. Strávila jsem víceméně celé prázdniny doma, takže to nebylo potřeba :-)
Recenzi na Grease lightning naleznete zde. Na pupínky jsem ho aplikovala několikrát denně v silnější vrstvě. Neřekla bych, že nějak urychlil hojení pupínků, spíš je hodně zklidnil a byly takové stažené (zmizela opuchlost a začervenání). Když už jsem se líčila, musela jsem používat hodně krycí make-up, na což jsem dřív nebyla zvyklá a musela jsem se nejdřív naučit, jak se s ním vůbec pracuje :-D Oblíbila jsem si 3 produkty: Colorstay od Revlonu, Color clone od Heleny Rubinstein a korektor Match perfection od Rimmelu. Všechny kryjí skutečně bezvadně.
Na internetu jsem se v diskuzích dočetla, že pleť může zůstat v hrozném stavu klidně půl roku až rok, navíc kamarádka mě strašila, že nějaká její známá vysadila HA a dosud (po několika letech) se jí nepodařilo dát pleť do kupy. Bála jsem se toho, ale naštěstí u mě se to srovnalo docela brzy. Teď jsou to 2 měsíce od vysazení HA a já mám opět svoji krásnou pleť <3 I když včera se mi udělal na čele velký pupínek, asi jako výstraha, abych nebyla moc pyšná :-D
Jsem za to opravdu moc vděčná, protože přece jen tohle je kosmetický blog a co si budem povídat, pěkná pleť je základ :-)
Co se týče mé psychické pohody, cítím se o 100% líp než při braní HA. Jsem vyrovnanější, cítím takový vnitřní klid, jsem jistější a sebevědomější.
Jaký je váš názor na tuhle tématiku? Ráda si přečtu vaše zkušenosti.

17 komentářů:

  1. HA beru ted tři roky a nehodlm přestat, ať si každej si řiká co chce. Nekouřim, nepiju, tak mám aspon HA, vim, co to obnáčí a že jsou určitý rizika.
    První mi sedla naprosto super, ale nedávno ji zakázaly, tedy doktorka mi ji dát už nechtěla, tak mi napsala novou, se kterou jsem měla problémy - krvácení, blbý nálady, furt jsem na přítele štěkala. Dala mi novou, první týden mi bylo furt zle od žaludku, byla jsem unavená a pak mi začly brnět nohy. To jsem se docela vyděsila, ale nakonec ok a už bez problémů. Jsem ráda, že jsem nemusela zas měnit, nebo dokonce uplně vysadit.
    Je to pohodlný, uznávám, beru ji v kuse a pauzu dělam sem tam aby se neřeklo. Ano, i to pohodlý u mě vyhrává a dokud budu moci, tak ji brát budu. Nemusim se každý měsíc stresovat a menstruaci mám kdy chci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono je teď tak trochu moderní antikoncepci vysazovat, mi přijde :-D A nadávat, jaký to jsou hnusný hormony a kdesi cosi. Já mám na to názor takový, že je to na každé holce, jak se rozhodne. Samozřejmě s antikoncepcí je život jednodušší, jak píšeš, nemusíš se stresovat, menstruace probíhá v klidu atd. I já to zažila. Ale přišla jsem nakonec na to, že pro mě je důležitější to, jak se cítím psychicky. Radši prostě budu psychicky v pohodě, budu se cítit sebevědomá a vyrovnaná, a těch pár nepříjemných dnů zkrátka přežiju.

      Vymazat
    2. Ano, to mi přijde taky. Nějaká napíše, jaký je to svinstvo a další se toho chytnou. To to předtim nevěděly?! Já bych tedy nevysadila ani na ten, kdy bych byla třeba bez přítele, to mi přijde jako blbost.
      Psychicky jsem myslim ok, to jsem měla jen vždy na čaátku. S tou první jsem měsíc furt brečela, byla jsem jak těhotná a brečela jsem pro nic. :D S tou druhou protivná a s tou momentální je to ok. :)

      Vymazat
  2. Já patřím mezi ty, které HA braly, ale po pár letech jim ruply nervy a raději kupujou prezervativy :-D Ze začátku to bylo OK, měla jsem taky jakousi levnou nízkohormonální, měla jsem jen mírnou nevolnost a cítila psychické změny, ale dalo se to. Ovšem postupem času problémů přibývalo a začátkem tohoto roku jsem s tím sekla, i můj přítel mě k tomu přesvědčoval. Problém po vysazení nevidím ani tak v ustalování menstruace jako spíš v ustalování ovulace, protože mě třeba moje doktorka vůbec neřekla, že to může trvat klidně i dva roky, než se ovulace obnoví. Naštěstí mi to tak dlouho netrvalo, teď po půl roce můžu říct, že už je všechno v pořádku, cyklus mám delší než s HA, což mi vůbec nevadí, a nemusím se bát zdravotních problémů, které jsou s HA spojené :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, rozhodla ses správně :-)

      Vymazat
  3. Já bych mohla o HA napsat snad román na pokračování. Beru ji od 18 let a dlouhá léta jsem brala Pramino, které mi posléze bylo vyměněno za Milligest. Do té doby pohoda. Pak byl Milligest prý stažen z prodeje a já dostala Lindynete a to byla cesta do pekla. Během pouhých 14 dnů jsem přibrala deset kilo. Váha se mi nehnula od 16 let a najednou mi nic ze skříně nebylo. Spodní prádlo mě škrtilo, podprsenka mi nestačila. Letěla jsem na gyndu a žádala o rychlou výměnu. Tak mi podstrčil Yasminelle. Litr v háji a já během měsíce přibrala dalších šest kilo. Kamarádi i rodina si mě začala dobírat a smát se mi. Musela jsem vyházet staré věci a nakoupit si nové. Teď mám půl roku Belaru a váha se nehýbá ani nahoru ani dolu. Teď by měl přijít výrok, že antikoncepce je svinstvo, ale já si bez ní neumím představit život. Když si mám zvolit, zda budu tlustá a nebo hubená a každý měsíc budu první tři dny menstruace brečet bolestí a nedokážu se bez cizí pomoci ani dostat z pokoje do koupelny tak volím být tlustá. Za tu bolet mi život bez HA opravdu nestojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to je mi líto, že jsi měla takový trápení :-( Přibrat 16 kilo kvůli práškům, to je masakr. Mně se "naštěstí" objevila jen ta hnusná celulitida... Jinak já taky měla menstruaci komplikovanou, jak jsem psala, ale teď fakt po vysazení prášků je to v pohodě. Samozřejmě to teda úplně bezbolestný není, cítím se víc unavená atd., což jsem pod vlivem HA nebyla...
      Docela jsem se toho vysazení bála, ale pak jsem se odhodlala to zkusit a nelituju :-)

      Vymazat
  4. Já jsem vysadila HA v srpnu, dostala jsem to hned po dvou týdnech, hrozně slabě a bez bolestí, od té doby zatím nic, také se těch bolestí a krvácení bojím, ale HA není pro tělo nic zdravého. Teď jsem i sama, tak to nemusím řešit, ale myslím, že až si někoho najdu, tak se k ní stejně raději vrátím. Jinak na sobě zatím pozoruji také jen zhoršení pleti, takže o ní asi budu muset zase začít pořádně pečovat :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noo, já jsem právě taky aktuálně sama, tak se mi to mluví :-D :-D Uvidíme, no, já už bych se k HA nerada vracela :-( Pro tělo není prospěšný prášky chvíli brát, pak zas vysadit, znova brát... Jen o pleť pěkně pečuj, ono se to vyplatí ;-) Každopádně ti přeju, abys nedopadla jako já :-D

      Vymazat
  5. Brblala jsem, ale momentálně tě následuji. Všimla jsem si, že ve dnech kdy ji neužívám nejsem tak nafouklá a celkově nejsem tolik unavená. Zatím jsem bez ní týden a krom toho že chodím víc na záchod asi se odvodňuju nebo nevím a v noci se budím tak jsem zatím bez jakýchkoliv nežádoucích věcí, ale nepochybuji, že se dostaví :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to moc držím palce, hlavně vydrž! :-) Nežádoucí věci se dostavit nemusí, zkus to brát pozitivně ;-) A kdyby náhodou jo, tak stejně prostě těch prospěšných je víc a hlavně jsou důležitější (zdraví!).

      Vymazat
  6. Ahoj vysadila jsem antikoncepci hned poté co mi začala menstruace.. deset dní potom jsem opět menstruaci dostala.. nemáte stím někdo zkušenost?? nevím jestli je to jen rozhozený cyklus nebo nějaký problém... z HA jsem měla špatné zkušenosti migréna, bolesti břicha, unavenost, nálady. proto jsem se jí rozhodla vysadit prosím o odpověď děkuju krásny večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj. Konkrétně s tímhle jsem problém neměla, ale kdyby se mi to stalo, asi bych počkala a řešila to, až když by se mi stalo ještě jednou. Myslím si, že to může být rozhozený cyklus, ale 100% se za to nezaručím :-)

      Vymazat
  7. děkuji z supr článek, akorát jsem se víc ujistila ,že s ha opravdu seknu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Lucy :-) Jsem ráda, že ti článek pomohl.

      Vymazat
  8. Ahoj holky, je mi 25 let. Brala jsem antikoncepci Lunafem od svych 17let. Prasky jsem musela vysadit jelikoz jsme jednoho dne museli jet na pohotovost s tim ze me pichalo v oblasti zaludku. Zjistili me ze mam vyssi hladinu jater, dali injekce a poslali domu,ze mam prijit zitra na kontrolu. Dalsi den jsem mela hladinu jater zas o neco vyssi. Ihned mi naridili vysadit antikoncepci, pobyla jsem v nemocnici pres vikend a v nedeli byla hladina nizsi. K HA uz bych se nevratila. Hned po vysazeni jsem dostala 2denni krvaceni. Pak jsem dostala normalni mesicky za 9 dni a ted je to jiz 41 den a mesicky nikde. Ale davam tomu cas. 7let se necim cpu a ted bych chtela pravidelnou MS?! :-D njn... Je to teprve 3mesic co neberu. Ale musim rict, ze se mi trochu vic masti plet i vlasy a trosku mam i akne. Ale neni to nic hroznyho. Vaha zatim porad stejna. Nalady lepsi nez s HA, citim se vic stastna a energicka. I chut na sex je vetsi!

    OdpovědětVymazat
  9. Ja jsem zkusila a doporučení Parmatex. Teď už používám jak krém tak i globule. Neotěhotněla jsem… Musim řict, že krém nám vyhovovuje lépe, ale to je asi individualní. Jinak používáme výhradně tuto antikoncepci a to už několik let.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, dělají mi radost! :-) Komentáře jsou moderované, to znamená, že se zde objeví až poté, co je schválím. Děkuji za pochopení.